Minulta usein kysytään mihin heimoon kuulun, ja että montako
heimoa meillä Suomessa kaiken kaikkiaan on. Vaikka olen selittänyt
asiaa, tuntuu se kuitenkin olevan osa täkäläistä ajatusmaailmaa,
että ihmiset kuuluvat eri ryhmiin, joilla on omat tunnuspiirteensä.
Tai ainakin minulta niin usein kysytään ulkomuotoni alkuperää ja
kuvia katsoessaan ihmiset yrittävät löytää jonkinlaisia yhteisiä
suomalaisia heimopiirteitä. Monet ovat kysyneet, että miksi juuri
minä olen niin kovin valkoinen. ”Sun äiti on tuollalailla
punertava, Pekka kovinkin ruskea, sun veljessä ja isässäkin on
vähän jotain väriä, mutta sä olet ihan kamalan kalpea! Miksi?”
monet ovat hämmästelleet valokuviani selatessaan. Kerran Darissa
eräs nainen kuiskasi Annalle ”Tuo sinun mzungusi on kyllä todella
valkoinen! Aivan läpinäkyvä! En olekaan ennen nähnyt tätä
lajia...” Viikko sitten Anna puolestaan kertoi minulle
bussimatkastaan vanhempiensa luo. ”Ette te kaikki valkoiset kyllä
ole samanlaisia. Myös teissä on monta heimoa. Tänään bussissa
istui valkoinen nainen, jolla oli isoin nenä mitä olen koskaan
nähnyt!! Nenästä voi usein sanoa mihin heimoon joku kuuluu ja tätä
rotua en ole kyllä aikaisemmin tavannut! Sinulla on tuollainen suora
ja kapea nenä ja Tinalla pikkuinen pysty nykerönenä, mutta tämä
nainen! Ihan toista lajia! Voi äiti!” Anna taivasteli, paukautti
afrikkalaiseen tapaan kätensä yhteen hyvän jutun merkiksi ja alkoi
nauraa hillittömästi. ”Sillä oli ihan sellainen suippo naama,
pienet terävät silmät, aivan valtava nenä, mutta ei suuta ja
leuka tällainen...” ystäväni elehti, siristäen silmiään,
vetäen sormillaan voimakkaasti nenäänsä eteenpäin, imien huulet
pieneksi viiruksi ja painaen leukansa kohti kaulaa, niin että se
katosi kokonaan. Anna oli siis tavannut klassisien, nutturapäisen ja
karikatyyrisen englantilaisen koti-opettajatar vanhanpiian, puolikuun
muotoiset silmälasit kotkan nenän päällä keikkuen. Anna oli
ollut niin lumoutunut tämän heimon edustajasta, että oli mennyt
naisen kanssa juttelemaan saadakseen ihmetellä häntä lähempää.
”Kaikki matkustajat tuijottivat häntä, mutta koska minä en
halunnut jäädä siitä nolosti kiinni, menin suoraan hänen
viereensä kyselemään kuulumisia, niin että sain ihan luvan kanssa
ihailla sitä nenää..”
Heimot ovat Tansniassa tärkeä juttu ja ylpeyden aihe. Kaikki
tietävät, mihin heimoon he kuuluvat ja jokainen puhuu swahilin
lisäksi myös omaa heimokieltään. Heimoista ja heimoperinteistä
puhutaan paljon myös luennoilla. Usein esseidenkin aiheet liittyvät
jotenkin omaan taustayhteisöön, sen arvoihin, tapohin tai kieleen.
Joskus minulla onkin ollut vaikeuksia palauttaa tehtävänannon
mukaisia esseitä. Kerrankin piti kirjoittaa neljä sivua siitä,
mitä sana kirkko omassa heimokielessä tarkoittaa, ja miten tämä
nimitys kuvaa kirkon tehtävää ja roolia yhteiskunnassa. Muita
aiheita on ollut esimerkiksi heimoni sananlaskujen sisältämät
opetukset ja miten niiden siältämät arvot eroavat
yleisafrikkalaisista arvoista ja eräs oli, että millainen rooli
tietäjällä tai poppamiehellä on omassa heimossani. Ihmisiä
kummastuttaa myös etteivät suomalaiset sukunimet muodostu heimon
mukaan tai isän nimen mukaan, vaan että ne ovat alunperin tilojen
nimiä tai paikkoja kuvailevia nimiä.
Heimoissa on aina oma käyttäytymiskoodistonsa. Henkilö nähdään
sitä arvostettavanpana, viisaanpana ja luotettavanpana periaatteen
ihmisenä, mitä kuuliaisemmin hän noudattaa oman heimonsa tapoja.
Anna kertoi kerran isoisästään, joka oli kuulemma hieno mies ja
erittäin tarkka kaikessa, mitä tuli chaggojen sääntöjen
noudattamiseen. Eräs perinne, joka löytyy monista heimoista on
jonkinlainen korvaus morsiammesta. Chaggojen perinteeseen kuuluu,
että sulhasen isä lähettää morsiammen perheelle lehmän kun
avioliitosta on sovittu. Annan isoisällä oli kolme poikaa, joista
nuorimmainen lähti Yhdysvaltoihin opiskelemaan. Kun nuorimies erään
kerran tuli lomalle kotiinsa, hän toikin mukanaan kauniin
aasialaisen kihlattunsa. Morsian otettiin vastaan lämpimin
tervetulotoivotuksin ja tunnelma oli iloinen. Mutta illalla
nuorenparin nukkumaan mentyä isä pyysi vakavana kahta vanhempaa
veljestä miesten kokoukseen ja huolestuneen näköisenä kysyi
pojiltaan, että missäs se Etelä-Korea nyt oikein on. Vastauksen
kuultuaan, isoisä nousi pöydästä kulmat kurtussa ja hetken päästä
palasi mukaan iso sangollinen perinteistä, kotona tehtyä olutta,
jota chaggamiehet juovat aina tärkeissä tilaisuuksissa. Sitten
mieskolmikko kuumeisesti mietti aamuyöhön asti, että millä
keinoin se lehmä tällä kertaa saadaan muilutettua morsiammen
isälle. Tilanne oli vakava, sillä kunnian miehenä isoisä ei
koskaan aikaisemmin ollut rikkonut heimonsa sääntöjä.
Kaikki eivät kuitenkaan tunne heimosääntöjään yhtä vahvasti
omikseen. Ystäväni Laizer, ensimmäisen vuoden opettajaopiskelija,
on tästä hyvä esimerkki. Laizer on maasai, mutta ulkopuolinen ei
sitä koskaan arvaisi nuorenmiehen valkoisista nahkakengistä,
suorista housista, kravaatista, pikkutakista ja kultakellosta. Laizer
on valtavan mukava ja mainio veikko, mutta silti joudun toteaamaan,
että ainakin eurooppalaisesta näkökulmasta hän kyllä näyttää
aikamoiselta keikarilta. Pienestä asti Laizer vastusti maasaiden
heimomerkkejä. Hän ei myöskään ollut kiinnostunut
soturielämästä, vaan tahtoi kouluun, sillä hän rakasti opiskelua
ja lukemista. Koskaan hän ei antanut laittaa ihoonsa minkäänlaisia
merkkejä, joita maasailla on paljon. Erityisen vaikean tästä
tilanteesta teki se, että Laizerin isä on heimonsä arvostettu
päällikö. Nuorena hän oli ollut mahtava soturi, jolla oli lupa
käskeä 500 miestä ja ottaa vaimoja, jos ei nyt ihan saman verran
niin liudan kuitenkin. Koska Laizer on tämän uljaan soturin
ensimmäinen poika, hänestä on perimysjärjestyksessä tulossa
perheyhteisönsä seuraava päämies. Kun Laizer oli 9-vuotias muut
heimon arvovaltaiset miehet olivat alkaneet vaatia, että hänellekin
laitettaisiin heimon tunnusmerkkejä. Isä oli yrittänyt selittää,
että hänen poikansa on hieman outo eikä tästä varmaankaan olisi
tulossa perinteistä maasaita lehmineen ja vuohineen. Painostuksen
alla isä oli kuitenkin antanut periksi, mutta vielä varoittanut
muita miehiä pojan itsepäisyydestä. Sitten hän oli kutsuttanut
poikansa paikalle, puhunut tälle ystävällisesti luottamusta
herättäen, kehunut ja mairitellut. Kun Laizer oli tuli
varomattomaksi isä oli napannut tämän syliinsä, jolloin yksi
miehistä isän pitäessä kiinni oli lävistänyt pojan korvan ja
kiinnittänyt siihen maasaikorun. Irti päästyään pikku Laizer oli
saman tien riuhtaissut merkin pois irroittaen samalla myös palan
korvastaan ja juossut pysähtymättä 15 kilometriä lähimmän
kaupungin poliiasemalle, kertonut siellä, mitä isä oli hänelle
tehnyt ja vaatimalla vaatinut isän pidättämistä ja vangitsemista.
Kun Laizer ei ollut antanut periksi, poliisi oli vihdoin lähtenyt
autollaan poika mukaan tarkastamaan, että mitä tämän kotikylässä
oli oikein tapahtunut. Heidän sinne saapuessaan isää ei tietenkään
näkynyt enää missään. Viekas vanha soturi oli tuntenut poikansa
tarpeeksi hyvin ja jolkotellut kiireen vilkkaa metsikköön piiloon.
Urhea leijonankaataja palasi sieltä vasta parin päivän kuluttua,
kun uskoi tilanteen vihdoin rauhoittuneen. Nyt Laizer opiskelee
yliopistossa, rakastaa hollywood elokuvia ja italialaisia pastaruokia
sekä suklaapirtelöä, haluaa jatkaa opintojaan Euroopassa ja jäädä
sinne sitten asumaan, sillä maasai naiset ovat kuulemma omituisia
eivätkä ymmärrä mitään aidosta rakkaudesta ja parisuhteesta,
joita näkee elokuvissa.
Laizer on kutsunut minut ja Pekan kotikyläänsä tapaamaan
vanhempiaan, jolloin isä voi kertoa meille tarinan siitä, kuinka
hän ansaitsi arvostetun aseman yhteisössään tappamalla leijonan
vain puukon avulla. Ehkä minäkin sitten voin siinä leirinuotiolla
kertoa vastineeksi omasta heimostani ja sen hurjapäisestä
puukkojunkkari ”kantaisästä” sekä tämän kyvystä seisauttaa
veri salaisen loitsun avulla. Olen kertonut jutun jo monelle
ihmisille, mutta jotenkin uskon, että vasta tämä ukko osaa sitä
todella arvostaa :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti